Voda je življenjsko pomembna. Voda predstavlja kar 60 – 70 odstotkov naše telesne teže in je nujno potrebna za skoraj vsako telesno funkcijo.
Primerna oskrba z vodo je nujna za optimalno zdravje in delovanje možganov. Ljudje običajno pijejo, ko začutijo žejo. Toda v okolju, kjer se veliko dogaja, tako kot v šoli, lahko učenci zlahka pozabijo na žejo.
Zato so razvili Erasmus+ projekt Vodna šola: učence bi morali vsakodnevno spodbujati, da v šoli spijejo dovolj vode iz pipe.
Zakaj smo se na naši šoli odločili, da bomo pili vodo iz pipe. Nekaj dejstev:
Voda in zdravje
- V EU je več kot 20 odstotkov otrok in mladostnikov prekomerno težkih ali debelih. To število se je znatno povečalo prav v zadnjih desetletjih.
- Debelost pri otrocih je velikokrat povezana z uživanjem sladkih pijač. Skoraj 40 odstotkov sladkorja, ki ga otroci zaužijejo, pride iz sladkih pijač.
- Izkazalo se je, da spodbujanje pitja vode v šolah deluje preventivno proti debelosti.
- V Evropi ima 20 do 90 odstotkov otrok v starosti 6 let zobne zalivke. Ko so stari 12 let, pa imajo zaradi kariesa v povprečju poškodovanih 0,5 – 3,5 stalnih zob. Uživanje sladkih pijač lahko vodi do zobne gnilobe in zobnih zalivk. Temu se lahko izognete s spodbujanjem pitja nesladkanih pijač.
Voda in učinkovitost šolarjev v šoli
- Skoraj polovica šolarjev ne zadovolji svojih minimalnih potreb po vodi.
- Tudi majhna dehidracija lahko poslabša kognitivne sposobnosti, povzroči utrujenost in glavobole, kar negativno vpliva na učno učinkovitost.
- Primerna hidracija je pomemben pogoj za koncentracijo in učinkovitost v šoli.
Voda in okolje
- Pomembna cilja tega projekta sta tudi spodbujanje zaščite voda in trajnostne rabe vodnih virov.
- Vsako minuto ljudje na svetu kupijo milijon plastenk. To število se bo do 2021 povišalo za 20 odstotkov.
- Eden od najpogostejših plastičnih odpadkov na evropskih plažah so plastenke.
- Šole, ki ne uporabljajo plastenk, pomembno prispevajo k uresničevanju Evropske strategije za plastiko v krožnem gospodarstvu.
Vodna šola pomeni, da:
- učenci pijejo vodo iz pipe (zjutraj, pri malici, pri kosilu in popoldan),
- učenci imajo dostop do sveže pitne vode iz pipe. Imajo tudi svoje steklenice, kozarce ali lončke.
- V šoli ni mogoče kupiti sladkih pijač in otroci jih ne prinesejo od doma,
- učitelji v razredu pijejo vodo (so vzorniki),
- učence spodbujajo, da pijejo dovolj (imajo pravila pitja vode, opomnike).
Cilj projekta Vodna šola je vključiti številne ključne deležnike in jim pomagati, da bi znali ozavestiti učence o pomembnosti pitne vode iz pipe za zdravje, dobro počutje in ohranjanje okolja.
Andreja Perhavec Čok